17. joulukuuta 2010

Joulumaahan matkamies jo moni tietä kysyy

Otsikko on napattu lempijoululaulustani. Vielä tässä ei ole mitenkään erityisen jouluiset tunnelmat. Tänä vuonna olen välttänyt jopa ne kauppojen joululaulutkin, sen verran vähän olen missään kaupoilla pyörinyt. Uusi Musta julisti vähän aikaa sitten ähkyttömän joulun teesit, joiden takana itsekin voin seisoa. Joulu syntyy vähemmälläkin, kuin rahanmenolla ja hössötyksellä. Olen aina inhonnut kaikenlaisia perinteitä, joita noudatetaan vain siksi, kun aina ennenkin on tehty niin. Toki omaan jouluunikin kuuluu perinteitä: ajattelin viettää joulun samojen ihmisten kanssa, kuin viimeiset yli 20 vuottakin. Tänä vuonna luvassa on aikuisten ihmisten joulu, johon kuuluu puulämmitteinen sauna, hyvää jouluruokaa, ja jos jotain ihan pientä saisi lahjaksi.

Netin ihmeellisestä maailmasta olen löytänyt pari asiaan kuuluvaa joulukalenteriakin. Mielensäpahoittajan joulukalenteri laukoo oivalluksia jouluvalmisteluista ja elämästä yleensäkin. Tykkään myös Kulutusjuhlan Urputusjoulukalenterista, koska urputtaminen näin joulun alla vasta mukavaa puuhaa onkin.

Tavoistani poiketen minulla on tänä vuonna käytössäni eräänlainen suklaakalenteri, vieläpä paras laatuaan. Pirkan luomussa ja reilussa tummassa suklaassa on levyssä juuri sopivasti 24 palaa. Jos joku ihmettelee, kuinka tuollainen suklaalevy säilyy, niin olen tällä hetkellä pari päivää jäljessä noiden palojen syönnissä. Tuossa on sopivasti laskutoimitusta aina laskea itse, montako palaa suklaata pitäisi vielä olla jäljellä. :)

2 kommenttia:

  1. Hitsi, olisipa ollut hyvä idea tuo suklaalevy, harmi että mennään jo näin pitkällä..:)

    Iloista joulunaikaa!

    VastaaPoista
  2. Ansku: Kiitos samoin! Unohdin syödä tuosta suklaalevykalenristani kaksi viimeistä palaa, kun lähdin jouluksi pois kotoa.

    VastaaPoista