15. joulukuuta 2010

Nettiujous

Olen pitänyt useampaa blogia jo ennen tämän blogin aloittamista. Huomasin kuitenkin, että minua vaivaa jonkinlainen nettiujous. Omalla nimellä ja naamalla kirjoitettujen blogitekstien kohdalla tulee koko ajan harjoitettua jonkinlaista itsesensuuria. Väkisinkin tulee mietittyä, että mitä jos joku tuttu lukee blogiani. Mitä, jos joku vastaantulija tunnistaa minut kadulla?

Oma opintoalani on sellainen, että jollain tasolla on pakko pitää akateemisen uskottavuuden verhoa yllä. Olen myös tietyssä ympäristössä esillä niin töiden kuin luottamustehtävieni kautta. Olen jo vuosia pitänyt varsin tiukkaa linjaa siitä, millaista materiaalia minusta löytää netistä. Esimerkkinä mainittakoon, että olen varsin pitkään ollut vetäjänä nuorisotoiminnassa ja joutunut sitäkin kautta miettimään, että jos lasten vanhemmat löytävät minut vaikkapa IRC-galleriasta tai Facebookista ja pitämään tämän vuoksi profiilini päivänvaloa kestävänä. Toisaalta olisi mukava saada edes yksi kanava, jossa saan olla hieman vapaammin. Aiemmissa blogeissani huomasin, että itsesensuuri johtaa loppujen lopuksi varsin tylsään bloggailuun. En uskalla kunnolla iloitella tai tuoda mielipiteitäni kunnolla julki.

Mistä sitten tahdon blogissani kertoa? Taustoista voin kertoa, että opiskelen jokseenkin miesvaltaista alaa ja harrastustenikin puolesta tulee paljon pyörittyä "poikaporukalla". Välillä olen sitten saanut kuittailuja, että poikia ei kiinnosta minun pohdinnat uusista kenkäostoksista. Kuulemma parempi olisi kuluttaa rahaa vaikka viihde-elektroniikkaan. Haluan kerrankin ihan hyvällä omalla tunnolla käsitellä tyttöjen juttuja! Vaatteita, kenkiä, meikkejä, mitä milloinkin on tullut shoppailtua. Toisaalta olen viime aikoina miettinyt myös hieman hippimäisempiä juttuja ja valitsen ostokseni mielelläni luomuna ja reiluna aina kun se on mahdollista. Varmasti blogiin mahtuu myös ruokaa, illanviettoja hyvässä seurassa, unohtamatta opiskeluavautumista. Oikeastaan mitä vain elämässäni milloinkin on meneillään.

Laitetaan kuitenkin yksi kuva itsestäni tähän mukaan. Kuva on parin päivän takaa ja otettu sen hetkisissä vaatteissa, päivän asu toisin sanoen. Varmasti joku läheinen minut tästäkin saattaa tunnistaa, vaikka kasvot ovatkin sutattu.



Kysyttävää?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti